Sunday, April 3, 2011

Meet your reality TV show character, in real life!

Yes, da lame sgt plak aku rase aku xmenaip ni. Quite busy sket these days.Workload makin meningkat. Bile workload makin meningkat, mula la macam2 perangai manusia aku jumpe. Selalu nye, when it comes to work, the behavior will be different than time outside the office sbb u have to act professional. But, ade certain type akn act like a jerk bile in professional behavior, konon nye 'Nothing personal, it's all business'.


1. Kaki bodek
Kalu dulu kte dok dgr kaki bodek ni suke memuji, atau mengambil hati org2 atasan. But skang, trend laen yg aku pernah tgk is that ngan org laen, die sesuka hati kepala mak bapak die je nk ckp ikut sedap mulut, sehingga sampai satu tahap boley mmpengaruhi aku untuk menderma satu tamparan di muke nye. But bile dgn someone yg not just org atasan mcm bos, but someone yg bagi die, berfaedah untuk diri die, pergh...ckp penuh lemah lembut bagaikan perempuan melayu terakhir.




2.Mata duitan
Either graduates or experienced, when it comes to money, mmg ramai akn ngaku berkerja sbb duit. Yela, kalu free, nk sara hidup pakai ape kan? Tapi, kne la cermin diri dulu. Kalu diri xseberapa sgt ade pengalaman, xya la nk merungut kenapa dpt gaji rendah, it's like ko xlayak nk dpt gaji sebnyk nih. Tuhan da bagi rezeki takat tu wat mase ni, bersyukur la. Kang Dia tarik balik, bru nk mengeluh mengadu nasib. 


3. Perangai bak ketam
Seperti kata peribahasa melayu, 'Seperti ketam mengajar anak berjalan lurus', yg bermaksud....sile tgk kamus peribahasa ye, aku malas nk google.hahahhaa. Tapi aku paham la meaning die. Brief understanding, perilaku yg xsrupa bikin. Die tegur org jgn wat, tapi die wat mende yg ditegur tu dlm diam2. Contoh? Dok bebel kat aku pasal amek cuti padahal aku bru 1st time nk amek cuti sehari. Tu pon sbb MC. Tapi, perli aku bagai nak rak. Jgn igt aku xtaw ko dok amek leave sebelum2 ni, but ade aku kisah?
4. Kaki amek kesempatan
Trasa diri bagai CEO of the company tapi pangkat hanya la seorang.....(use ur own imagination to fill the story). Tugas harian hanya la melangut tgk skrin komputer, menyelesaikan tugasan2 administration and management, meng'confirmkan' borang2 sebelum di anta ke org atasan utk approval dan laen2. Tapi, the way ko speak and treat org, mcm ko tu CEO company. Kalu ade peluang nk marah org tu, ko marah je walupun in the end, bukan ko yg that person kne refer to for something. So basically, buta2 je la org tu kne marah free2. 


Bermacam2 lagi prangai manusia kat dunia ni, cuma perjalanan kte masih jauh and kte akn jumpe pelbagai ragam2 pelik. But mende tu yg mmbuatkan kte lebey matang and xde la pasni kte cepat melatah. Ye dok??=D

No comments:

Post a Comment

Anything to say? Do share but any provocative/flaming comment from keyboard warriors will not be entertained.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...