Thursday, June 16, 2011

KL Gangster Review

Sapa tak pernah dengar atau noticed pasal mubi ni, siap ade satu badan NGO nk saman pengarah mubi ni sbb claimed that this movie has revealed all the secrets that have been kept for a long time. Part tu aku xnak komen bnyak2. Yg aku nk komen, the review mubi ni. I really hate to say this but, congrats to Shamsul Yusof for bringing malay movie to another level. Xde unsur2 stereotype like other typical malay movie. Lebey2 tu, no komen. Hahaha.


Here's the good points:

  • Movie ni penuh dengan aksi2 fighting. Mmg mata korang asyik disajikan dengan pergaduhan antara samseng2 la dan utk pertama kali nye, mubi ni xde scene percintaan! Bagus! Xde la org kata cter melayu ni xabeh2 dgn cinta je. Pasni pelakon wanita susah sket carik makan sbb skang ni seems pelakon laki plak jadi pelaris movie. Tgk Adi Putra sudey, pandai ko pilih bahan pelaris yer Shamsul. Hahaha.
  • Ganas! Walupun xseganas filem berunsur gangster dr Hollywood and Hong Kong especially, tapi for a starters, aku rase ni mubi keluaran Mesia paling ganas skali. Xde kaver2 da. Kalu nk tembak, tembak je terus depan2. Mubi berkisar samseng kot. Kalu nk kaver2, wat mubi Hello Kitty ar. Hahaha.

    Shamsul really did his homework. Elemen2 yg diperlukan utk cter gangster mmg ade dlm mubi ni.Xdela cm Cicakman 1, nmpk cm dok oversea, ade salji sume. Tapi kantoi Saiful Apek ngah berpeluh. Hahaha. Bab2 rahsia terbongkar tu, itu pihak2 berkenaan saje yg taw.
  • Storyline mudah difahami, xde meleret dan straight to the point. Kalu filem Karak, konon ade mcm2 twist smpai aku sndri pon xbape nk paham tgk cter tu, tapi cter ni mmg begitu mudah ko nak paham. Good job. Transition from scene to scene pon flow smoothly. Each scene is relate to one another. Xde melompat2 mcm drama melayu yg laen. Kejap kat opis sembang pasal projek juta2, pastu tuka scene dating di tepi tasik.

    Even the humor pon, Zizan dgn Ajib (Sofi Jikan) pon really did their part. Zizan, mmg well-known as a comedian kan. Da mmg taw fungsi die dlm mubi tu. Tapi Sofi Jikan, his humor tak expose directly cm Zizan. The way he personify the Ajib character, yg tu yg create the humor. You have to see it to understand what I'm saying.

The bad points plak:
  • Walupun lead actor die is Aaron Aziz but exposure lebey kepada the villain (Shamsul Yusof). Hingga mmbuatkan aku confuse da fungsi sebenar lead actor. Da mcm supporting role je aku tgk si Aaron tu, cuma perjalanan cter ni je berkisar tentang kisah idup die. Bnyak scene tertumpu pada Shark (Shamsul Yusof) and his prangai gila die. Well, the movie was directed by the villain himself kan. Nothing else to say la, paham2 je la kan? Hahahaha. 
  • Bile ade scene kejar mengejar, it's like cameraman pon lari bersama. Kelam kabut siot. Huru hara kamera tu diwat nya, sampai aku jadi pening nk follow. Kalu nk create the atmosphere mcm chaotic abeh, jgn la chaos kan kamera tu skali. Filem Hollywood ley je rakam scene kejar mengejar dengan tenang. Ade gempa bumi ke kat Mesia ni mase shooting? Kamera mmg goyang time part kejar mengejar. Goyang smpai tahap korang xley fokus the subjek. Mcm berterabur.
  • Betul ke cter ni bnyak reveal rahsia2 seperti ape yg satu bdn NGO ni dakwa? Bagi aku, my personal opinion lepas tgk mubi ni, ade term2 yg digunakan and some hand signal ditnjuk dlm ni. Bagi org yg cm aku ni yg malas amek port pasal mende2 ni, xde plak aku ade prasaan curiousity nk taw maksud hand signal yg ditnjuk kan. Tapi bagi budak2 skolah yg tgk, quite bahaya la sbb diorg ni well known ade prasaan ingin tahu/cuba. Tunjuk sket pon da cukup utk wat diorg terpengaruh.

    Imagine from Pavilion sampai la ke LRT Bandar Tasik Selatan, aku dengar je budak2 ni dok asyik sembang pasal movie tu. Hingga ade yang dah follow certain2 word yg digunakan oleh pelakon2 dlm cter tu. Aku rase mubi ni xpatut letak under PG 13, but letak under 18SG. 
Walupun kebanyakan para-para gadis menumpukan sepenuh perhatian kepada jejaka2 katang mcm Aaron Aziz & Adi Putra, tapi tumpuan aku masih pada Sofi Jikan ataupun Ajib dlm mubi ni..
atau dlm nama laen ialah Pak Erwi Joko Anuar dlm antu mak limah..
dan Abg Sofi dgn Zombi Kampung Pisang. 
Kanan sekali...
Korang sedar x kemunculan die? Aku sedar sejak kemunculan mubi Estet lagi. Upe nye da lama Mamat Khalid maintain die, he must be doing pretty good job then, cuma publisiti kurang je. Aku suke die sbb die versatile. Sume watak die ley bawak walaupun as supporting roles. Da bnyak org aku tnya. Kenal x sape Sofi Jikan, ramai ckp xkenal. But bile aku ckp die jadi bomoh indon dlm cter Antu Mak Limah, ramai kasi jawapan yg lebey kurang same, "La...die ke?"

Anyway, overall cter ni mmg best. Sebelum mahkamah memutuskan sama ade mubi ni akn ditarik balik tayangan die, better korang g tgk dulu. Mmg berbaloi duit wayang anda. Damn, I cant believe i'm recommending a Skop Production movie.Hahhaha.

Rating:

No comments:

Post a Comment

Anything to say? Do share but any provocative/flaming comment from keyboard warriors will not be entertained.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...