Thursday, December 22, 2011

Salah Ke Kalau Keyakinan Diri Terlampau Tinggi?

Banyak kali gak aku jumpa dlm majalah terutamanya mengajar para pembaca untuk mementingkan kecantikan dari dalam diri. Kalu diri seseorang tu mmpunyai keyakinan diri yg cukup tinggi, maka kecantikan die lebih terserlah dari diri seseorang yg cantik hanya pada make up. Tapi kan, kalu dalam kes ni, adakah konsep keyakinan diri yg diajar sudah melepasi batasan?

Memperkenalkan sebuah band indie dari Amerika Syarikat, Gossip. Gossip terdiri daripada Beth Ditto (vokal), Brace Paine (gitar) & Hannah Billie (drum). Tak pernah dengar kan? Nama pon indie, selalu dlm dunia diorg sendiri. Diorg baru masuk mainstream dalam 2007.
Tapi kali ni bukan lah aku nak promote pasal band ni. Ape yg lebey menarik perhatian aku ialah vokalis die, yg aku akui mempunyai keyakinan diri yg teramat tinggi. Tapi on the other part, ade sekelumit perasaan sakit mata bile memandang nye. Muffin top overbaked kot! Hahaha.


Si Beth Ditto ni mempunyai hobi memakai baju seketat yg mungkin atau pon hanya lingerie bile perform. Mula la nampak lemak2 selulit bergoyang mengikut rentak irama muzik. Aku bukan nak dissed obese people, aku pon pernah obese. Aku taw perasaan menjadi seorang obese inside and out, especially during my teenage years yg aku anggap zaman gelap aku. 


Tapi, untuk berpakai macam ni ketika badan aku tengah obese, tidak lah sekali. Memang btol, keyakinan diri itu penting tapi semua mende ade limit. Kalu selulit dan lemak2 bergoyang bile berjalan, lemak 'muffin top' terkeluar sane sini bile pakai seluar especially hot pants, instead konon nye wajah berseri2 dek keyakinan diri, mata org sekeliling plak menjadi terganggu dek lemak2 berlebihan. 

Kalu da ade keyakinan diri walupun berbadan besar, amek la Queen Latifah for example. Big woman, tapi masih mengekalkan sophisticated as a lady.

Walupun dua2 dalam aliran yang berbeza, sorang dalam aliran rock dan satu lagi dlm aliran lakonan, tapi one thing they have in common is their plus size figure. Jgn la keyakinan diri yg terlampau tinggi membuatkan org lain mengetawakan kita dan selulit kita pulak walupun sebenar nya diorg patut rase kagum dengan keyakinan diri kita yg sungguh berharga.

No comments:

Post a Comment

Anything to say? Do share but any provocative/flaming comment from keyboard warriors will not be entertained.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...