Thursday, February 9, 2012

Journey 2 Mysterious Island Movie Review

Two words. Simply bad. Yes folks, jangan tertipu dengan hasil seni grafik melalui poster nya. 'Believe the Impossible, Discover the Incredible', yeah right. Agak tertipu dan menyesal gak la aku tgk cter ni. I thought its going to be an awesome movie but it wasn't, clearly it wasn't. Even The Rock couldn't help this movie. Aku tgk cter ni before aku tgk 'Safehouse' tapi terlupa nk kasi review utk mengelakkan pembaziran berlaku ke atas duit tiket korang. So where do i start?

Cter ni pasal Sean Anderson (Josh Hutcherson), remaja yg begitu terpengaruh dgn hasil kerja seni Jules Verne. Dengan kod rahsia yg berjaya diselesaikan, sebuah pulau misteri telah dijumpai dan pulau itu didakwa digunakan dalam hasil penulisan Verne. Dengan keyakinan yg begitu tinggi, Sean dan bapa tirinya, Hank (The Rock) pergi ke pulau misteri tersebut dengan bantuan helikopter yg dibawa oleh Gabato (Luiz Guzman) & Kailani (Vanessa Hudgens). And the so called adventure begins.
Yes i know it's a kids movie tapi banyak kot movie untuk kanak2 di luar sana yg lebih hebat dari ni. Cats & Dogs, Disney animation, Spy Kids, etc. At least untuk 2012 ni, aku expect the CGI effect will be much more awesome la. Tapi sangkaan aku meleset bila movie ni nampak cam low budget movie di mana obviously korang ley nampak scene tu cam sebuah kolaj dimana teknik gambar tampal begitu jelas skali.

The storyline was so cheesy. Macam MacGyver and Walker Texas Ranger pon ade. Ketika berada dalam kesusahan, secara magik nya sume barang bantuan untuk melepaskan diri ada di kawasan berdekatan, tanpa perlu berpikir apa2. It's supposed to be mysterious island that nobody has ever been, so how you would possibly know what's best for you to escape?
Example? Ketika nak melepaskan diri dari pulau misteri itu, Sean & Hank cuba menghidupkan kapal selam milik Kapten Nemo yang sudah lama terbiar di dasar laut. Hasil nya? Kebetulan ade belut elektrik berenang berdekatan dan Hank menggunakan kuasa elektrik belut tu utk menghidupkan kapal selam tersebut. Lame bukan? Everything fit into its puzzle perfectly.
Sifat 'tahu semua benda' dalam diri Sean agak menjengkelkan bagi aku. Semua menda la dia betul dan heroic. Memang xde chemistry langsung antara Sean-Kailani and the fact that they were lovebirds in the real world before our Kailani here met Zac Efron. Bagi aku, kanak2 sekarang pon da cukup bijak untuk menilai sesebuah cerita. Diorg tak perlu disogok dengan cerita yg tersangat happy ending and sempurna semua nya. Toy Story ade konflik, begitu jugak dgn UP! tapi boleh je cecah box office. Bagi aku, movie ni tersangat lame.
Aku hanya boleh kasi movie lame ni 2 out of 5 saje. Lame.

No comments:

Post a Comment

Anything to say? Do share but any provocative/flaming comment from keyboard warriors will not be entertained.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...